کتاب‌شناسی اسپرانتو

روش‌های تدوین کتاب‌شناسی اسپرانتو

در این نوشتار می‌خواهم کمی توضیح دهم که برای تدوین و جمع آوری منابع اسپرانتو چه اقداماتی انجام داده‌ام و منابعی که تا به حال فهرست و جمع آوری شده‌اند را چگونه گرد آورده‌ام.
۱ – خرید: بسیاری از منابع گروه اول یعنی کتاب‌های تمام اسپرانتو را از موسسهٔ مطبوعاتی عطایی، آشیانهٔ کتاب، سبز اندیشان و… خریداری نموده‌ام.
هم چنین بعضی از مجلات را.
در مورد مجلات برخی از آن‌ها عمدا خریداری شده‌اند. یعنی پس از آنکه من فهمیده‌ام که فلان مجله یا کتاب، مطلبی در مورد اسپرانتو دارد آن را خریداری نموده‌ام.
برخی از منابع نیز بر حسب اتفاق و غیر عمدی حاصل شده‌اند. یعنی من پس از خرید شانسی فلان روزنامه یا مجله فهمیده‌ام که آن نشریه حاوی مطلبی در مورد اسپرانتو است.
۲- مراجعه به کتاب خانه‌ها: یکی از متداول‌ترین راه‌ها برای پژوهش و گرد آوری آثار مراجعه به کتاب خانه ست. من نیز چه در شهر خود و چه در شهرهای دیگر سعی نموده‌ام از این امکان بهره برم.
این روش بیشتر برای تکمیل و تدوین گروه دوم یعنی کتاب‌های اسپرانتو شمول و گروه سوم یعنی مقالات اسپرانتو در نشریات مفید است.
۳- اینترنت: درچند دههٔ اخیر گسترش اینترنت موهبتی را فراهم نموده است که بسیاری از مجلات و روزنامه‌ها نسخهٔ اینترنتی خود را اغلب در فرمت پی دی اف منتشر می‌نمایند.
حتی پاره‌ای از نویسندگان و ناشران نسخه‌ای از اثر خود را برای دانلود و اغلب به شکل رایگان قرار می‌دهند.
این شیوه برای جمع آوری منابع اسپرانتو بسیار مفید و کمک کننده است مخصوصا به یاری وب سایت‌هایی مانند «پایگاه تخصصی مجلات نور» و یا وب سایت مجلات، روزنامه‌ها و کتاب خانه‌ها
۴- مکاتبه:‌گاه اینجانب برای جمع آوری منابع اسپرانتو، اقدام به مکاتبه با مجله، روزنامه، کتاب خانه، ناشر و یا نویسندهٔ آن منبع نموده‌ام که در پاره‌ای از موارد با لطف مواجه و کپی و یا اصل منبع مورد نظر را دریافت نموده‌ام.
۵-دریافت حضوری:‌ گاه نیز دوستان و اسپرانتودانان عزیزی که از اندیشهٔ من برای تدوین کتاب‌شناسی اسپرانتو خبر دارند کپی یا اصل منبع را در اختیارم گذارده‌اند.

*** این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 + شانزده =