کتاب‌شناسی اسپرانتو

اندیشهٔ تدوین کتاب‌شناسی اسپرانتو

کتاب‌شناسی اسپرانتو موضوعی است که از سال‌های دور ذهن مرا به خود مشغول نموده است.
اینکه بتوانم همهٔ کتاب‌های انتشار یافته به زبان اسپرانتو یا دربارهٔ اسپرانتو را یک جا گرد آورم و در کنارش کتاب‌هایی هم که حتی در حد یک واژه نامی از اسپرانتو برده‌اند را نیز فهرست نموده وتهیه نمایم، همواره در ذهن من جولان داده و می‌دهد.
حتی مجلات. بله! تا کنون شاید بیش از هزار مقاله و نوشتار دربارهٔ زبان اسپرانتو در مجلات فارسی زبان ایران و یا وب سایت‌ها منتشر گردیده‌اند.
اولینش احتمالا مقاله ایست به قلم یوسف اعتصام الملک در نشریهٔ بهار.
آخرینش هم که مدام در حال جا عوض کردن با مقالهٔ جدید‌تر است. بین اول تا آخر هم که خدا می‌داند چه مقدار مقاله، آموزش، آگهی و… در نشریات ایرانی – فارسی پیدا شود.
حتی در پاره‌ای از مجلات فارسی – ایرانی مطالبی از زبان اسپرانتو ترجمه و چاپ می‌گردند که موضوع آن اسپرانتو نیست اما آن مطلب، شعر یا داستان از منابع اسپرانتو ترجمه شده است.
بحث مجله به مجلات فارسی – ایرانی ختم نمی‌گردد. هستند فراوان اسپرانودانان قوی قلم ایرانی که یا مستقیم به اسپرانتو می‌نویسند و یا از فارسی به اسپرانتو ترجمه نموده و آثارشان مزین بخش مجلات اسپرانتو زبان می‌گردد.
این‌ها را نیز نباید از نظر دور داشت. تازه از این‌ها که بگذریم مجلات تمام اسپرانتو ایرانی – فارسی و منابع غیر کتاب و مجله (مانند رسانه‌های دیداری شنیداری چون رادیو و تلویزیون، نوارهای کاست، لوح‌های فشرده، کارت پستال، برچسب و….) هستند که هر اسپرانتودان پر شوری آرزو دارد دست کم نسخه‌ای از آن را داشته باشد.
بنا بر آنچه بیان گردید مشخص می‌شود کتاب‌شناسی اسپرانتو حیطه و گسترهٔ وسیعی را شامل می‌گردد.
تاکنون کاوش‌های بیست سالهٔ من، مقداری از این منابع را از لابه لای کتاب خانه‌ها و سایت‌ها، پدیدار و فهرست نموده است.
اما من یقین دارم منابع اسپرانتو بسیار بیشتر از آن چیزی است که این اسپرانتودان کوچک، موفق به کشف و فهرست بندی آن هاشده است.
بنا بر این نا‌گفته و نا‌نوشته پیداست که تدوین و تکمیل کامل کتاب‌شناسی اسپرانتو ایرانی – فارسی کاری نیست که علی اصغر کوثری به تنهایی بتواند و یا بخواهد به انجام رساند.
لذا پس از آنکه این خدمت گزار کوچک همهٔ منابع را در وبلاگ قرار داد (امیدوارم تا پایان سال ۹۳ صورت گیرد) از همهٔ اسپرانتو دانان و علاقه مندان و خوانندگان این وبلاگ می‌خواهم که اگر به منبعی دسترسی دارند
که دروبلاگ درج نشده و یا به صورت ناقص درج شده است، لطف نموده و نگارنده را در جریان بگذارد تا به زودی کتاب‌شناسی اسپرانتو جامع و کاملی رقم زده شود هم در فضای وب و هم بر روی دی وی دی و در قالب نرم افزار.

*** این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 1 =