کتاب‌شناسی اسپرانتو

کتابشناسی اسپرانتو

از هنگام ورود اسپرانتو به ایران نزدیک به صد سال می‌گذرد.
در این مدت کتاب‌های گوناگونی برای آموزش یا معرفی این زبان بین‌المللی به فارسی یا اسپرانتو در ایران منتشر گردیده‌اند و یا در لابه‌لای پاره‌ای از کتاب‌ها به موضوع اسپرانتو پرداخته‌شده است.
نیز در مجلات ایران مقالات فراوانی به موضوع اسپرانتو پرداخته‌اند.
اما متأسفانه این منابع نوشتاری به‌صورت پراکنده و دور از دسترس اسپرانتو دانان قرار دارد.
لذا از آنجا که جمع‌آوری این منابع، در تدوین و درک تاریخ اسپرانتوی ایران نقش مؤثر و به سزایی دارد، نگارنده از بیش از ده سال قبل درصدد جمع‌آوری و تدوین این منابع زیر عنوان ” کتاب‌شناسی اسپرانتو ” بوده است.
امید که نگارنده نتایج این کاوش‌ها را به‌زودی بتواند منتشر نماید.
منابع و کتاب‌شناسی اسپرانتوی ایران را می‌توان در چند شاخه و زیرمجموعه طبقه‌بندی نمود.
۱- کتاب‌های اسپرانتو: شامل کتاب‌هایی که از هنگام ورود اسپرانتو به ایران به فارسی یا اسپرانتو و عمدتاً در قالب کتاب‌های خودآموز در ایران منتشر گردیده‌اند.
۲- کتاب‌های اسپرانتو شمول: این مجموعه شامل کتاب‌هایی است که تمام مطالب و صفحات آن به یا درباره‌ی اسپرانتو نیست اما در لا به لای کتاب به موضوع اسپرانتو اشاره و پرداخته‌شده است.
۳- مقالات اسپرانتو: تاکنون صدها مقاله در نشریات گوناگون ایران به فارسی یا دیگر زبان‌ها منتشر گردیده‌اند و یا در مجلات فارسی یا ایرانی، به اسپرانتو در قالب خبر و گزارش پرداخته‌شده است.
مجموعه‌ی سوم از کتاب‌شناسی اسپرانتو، این منابع و مقالات را فهرست نموده است.
۴- مقالات و کتاب‌های ترجمه‌شده به فارسی: از همان ابتدای ورود اسپرانتو به ایران، اسپرانتودانان ایرانی برای کاربردی نمودن این زبان، اقدام به ترجمه‌ی کتاب‌ها و مقالات اسپرانتو زبان و انتشار آن در قالب کتاب و یا مقاله در مطبوعات نمودند.چهارمین مجموعه از کتاب‌شناسی اسپرانتو این تلاش‌ها را به فهرست کشیده است.
۵-مقالات و کتاب‌های ترجمه شده به اسپرانتو یا تألیف مستقیم: اسپرانتو دانان ایران‌زمین علاوه بر ترجمه‌ی کتاب‌ها و مقالات اسپرانتو به فارسی، اقدام به ترجمه‌ی متون فارسی به اسپرانتو و یا تألیف مستقیم به زبان بین المللی اسپرانتو نمودند. این آثار در مطبوعات بین‌المللی اسپرانتو منتشر گردیده‌اند.
بنابراین مجموعه‌ی پنجم کتاب‌شناسی اسپرانتو فهرست مقالات و نوشتارهایی را شامل می‌گردد که به قلم توانای اسپرانتو دانان ایرانی در مطبوعات اسپرانتو و به زبان اسپرانتو نشر گردیده‌اند.
۶- دیداری – شنیداری: در سال‌های اخیر با گسترش رسانه‌های دیداری و شنیداری در قالب رادیو، تلویزیون، پادکست و یا رادیوهای صرفاً اینترنتی، به موضوع اسپرانتو در این رسانه‌ها نیز پرداخته‌شده است و به دیگر بیان اسپرانتو علاوه بر شکل نوشتاری در کتاب‌ها و مجلات به‌صورت دیداری و شنیداری در رادیوها و تلویزیون‌ها هم مجال عرضه یافته است و دیگر واژه‌ی اسپرانتو فقط به شکل نوشتاری و سنتی در کتاب‌ها و مجلات یافت نمی‌گردد بلکه واژه‌ی اسپرانتو در دنیای چندرسانه‌ای به‌صورت صوتی نیز عرض‌اندام نموده است.
مجموعه‌ی ششم از کتاب‌شناسی اسپرانتو نیز شامل فهرست برنامه‌ها و مصاحبه‌های رادیوها، تلویزیون‌ها و پادکست‌ها یی است که به زبان فارسی به اسپرانتو پرداخته‌اند و یا به اسپرانتو درباره‌ی ایران سخن‌پراکنی نموده و با اسپرانتو دانان ایرانی مصاحبه نموده‌اند.
۷- متفرقه: مانند بروشورها، پوسترها، آگهی‌ها و برگه‌های تبلیغاتی و هر مورد دیگری که جزو ۶ مورد بالا نباشد.

گرد آورنده: علی اصغر کوثری – کنگاور

*** این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − 11 =