کتاب‌شناسی اسپرانتو

کتاب مرآت الوقایع مظفری و خبری به نقل از روزنامه ی هلال درباره ی زبان اسپرانتو

کتاب مرآت الوقایع مظفری . جلد دوم . روی جلد

کتاب مرآت الوقایع مظفری . جلد دوم . شناسنامه

کتاب مرآت الوقایع مظفری . جلد دوم . صفحات ۸۴۰ و ۸۴۱ در یک نما .

کتاب مرآت الوقایع مظفری . جلد دوم . ص ۸۴۱ . 🌻 در این صفحه نامی از اسپرانتو برده نشده است اما به جهت درک بهتر مطالب صفحه ی بعد ، ارائه می گردد .

کتاب مرآت الوقایع مظفری . جلد دوم . ص ۸۴۱ . 🌷 ذکر نام زبان اسپرانتو در خط اول .

کتاب مرآت الوقایع مظفری . جلد دوم . ص ۹۶۵ . 🍉 این صفحه ارتباطی با زبان اسپرانتو ندارد و فقط به جهت آشنایی بیشتر با این کتاب واقعا جذاب و خواندنی ، ارائه می گردد . البته با اندکی چاشنی ناسیونالیستی ( کنگاور ) .

کتاب مرآت الوقایع مظفری . جلد دوم . ص ۱۱۲۹ . نمایه .اواسط ستون اول . ارجاع کلمه ی اسپرانتو به ص ۸۴۱ .

کتاب مرآت الوقایع مظفری . جلد دوم . پشت جلد

چند نکته درباره ی کتاب مرآت الوقایع مظفری :

 

۱. زبان اسپرانتو توسط یک پزشک لهستانی به نام دکتر زامنهوف و به صورت فردی ساخته شده است نه توسط جمعی از دانشمندان انگلیسی .

 

۲. قرار نبوده و نیست که مردم جهان بعد از فراگیری زبان اسپرانتو ، زبان های خود را از دست بدهند . بلکه اسپرانتو برای تسهیل ارتباط مردم ناهمزبان و با حفظ زبان های بومی ایجاد گردیده است .

 

۳ . مطلب کتاب مرآت الوقایع مظفری به نقل از روزنامه ای به نام هلال می باشد .

اما نویسنده اطلاعات بیشتری درباره ی روزنامه ی هلال نداده است که مثلاً به چه زبانی است و در کجا منتشر می شده است .

 

۴ . اما جالب است بدانیم که نشریه ای به نام هلال در مصر به زبان عربی توسط جرجی زیدان منتشر می شده که از قضا در آن مطالبی درباره ی اسپرانتو به چشم می‌خورد .

 

۴ . هر چند که در « کتابشناسی اسپرانتو ایرانی فارسی » قرار نیست که نشریه ای عرب زبان مصر معرفی شود و امیدوارم روزی روزگاری اسپرانتودانی علاقه مند از مصر با ایجاد « کتابشناسی اسپرانتو عربی مصری » این مهم را انجام دهد اما برای درک بهتر کتاب مرآت الوقایع مظفری ، در پست های بعدی ، فایل برخی از مقالات اسپرانتو شمول مجله ی عرب زبان هلال چاپ مصر ، ارائه خواهند شد . البته به صورت اجمالی و گذرا .

زیرا همان گونه که پیش تر خاطر نشان شده در «کتابشناسی اسپرانتوی ایرانی فارسی » ، عمدتاً منابعی معرفی می گردند که به گونه‌ای دارای یکی از دو خصیصه ی ایرانی یا فارسی باشند.

 

شادروان عبدالحسین خان ملک المورخین . نویسنده ی کتاب اسپرانتو شمول مرآت الوقایع مظفری .

صفحه ی روی جلد یکی از شماره‌های نشریه ی عرب زبان الهلال که به توسط جرجی زیدان در مصر منتشر می شده است و در دست کم هشت شماره ی آن ، مطالبی درباره ی زبان اسپرانتو منتشر شده است .

*** این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − شش =